Stoppa Torskfisket!

Känner mej upprörd till MAX för tillfället! Jag sitter och kobinerar mitt litteratur/svenska arbete med ett program på SVT1 om svenska och danska båtar vid Öresund som åker ut och letar upp stora stimm med lekande torskar med hjälp av ekolod och rycker sedan upp fiskarna. Dessa båtar lockar massor av sportfiskare 7 dagar i veckan att åka ut och rent ut sagt bedriva slakt mot den redan så hotade torsken...
Torsk borde knappt få fiskas längre enlig mej och absolut inte få ryckas upp, speciellt inte romfyllda honor som är redo för reproduktion. Detta fiske då man rycker upp fisken med krokar skadar inte bara fisken som man rycker upp utan alla andra torskar eftersom de inte snart kommer att kunna finnas någon torsk kvar i våra vatten. Torsken kommer att dö ut om inte vi börjar ta forskarnas råd på allvar om att faktiskt bojkotta torsken för både den och våran egen skull. Torsken är en vitfisk och kan bytas ut i våra maträtter mot sej, alaska pollock eller någon annan mycket snarlik vitfisk. Jag själv kollar alltid vad det är för fisk jag köper och gör det jag kan för att bevara en viktig art i våra vatten.
Gör det ni med så kanske torsken har en chans att överleva.


image168

Bevara torsken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0